zondag 26 februari 2012

Hoe maak je stofknopen? - Een werkbeschrijving

In deze blog liet ik zien dat ik geborduurde knopen had gemaakt voor een vest.

Vandaag wil ik laten zien hoe ik de knopen heb gemaakt. Er zijn allerlei soorten stofknopen te koop. Ik heb de knopen gekocht op de markt en ze zijn van een onbekend merk. Maar daar zijn ze zeker niet minder om. Ik vond ze heel handig om mee te werken:

Stofknoop en geborduurde stof
Als je het motiefje hebt geborduurd, dan moet de stof geknipt worden. Knip een cirkel die ruim om de knoop heen gevouwen kan worden. Meestal staat het wel op de verpakking hoe groot de cirkel moet zijn. Op bovenstaande foto kun je zien hoe groot ik hem heb geknipt en zie je de twee delen van de knoop.

De knoop en het lapje zitten in de vorm
Nu moet het knoopje worden gemaakt. Doe het lapje met de goede kan naar beneden in de witte vorm. Leg de gladde kant van het knoopje op de stof. Vouw de randen van de stof over het knoopje heen en leg tot slot de onderkant van het knoopje (met het oogje) er op. Let goed op of de stof helemaal om het knoopje heen zit en dat je motiefje goed in het midden zit.

Het knoopje wordt goed vastgeklikt

Als je er zeker van bent dat alles goed zit, pak dan het blauwe dopje en zet dat over de achterkant van het knoopje. Op deze manier kun je het knoopje goed in elkaar klikken. Dat moet echt goed gebeuren. Je merkt vanzelf of je het goed gedaan hebt. Haal daarna het knoopje uit de witte houder.

Het knoopje is klaar!
Als je een knoopje met gewone stof wilt maken, let er dan op dat de stof niet te dik is. Met bv. katoenen stof of linnen gaat het prima.

Tips:
- Borduur eens de letters van de naam van je kind en naai de knopen op een rugzak
- cijfers zijn ook heel leuk!
- Er zijn ook grote stofknopen met een speldje er achter, zodat je er een button van kunt maken
- Gebruik stofknopen en gewone knopen in één werkstuk


lieve groet,
Betsy
Pin It!

13 opmerkingen:

  1. Ik vind je knoopje met borduursel prachtig.
    En leuk zo om je kleding op te vrolijken.
    Groetjes ria.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik krijg zin om ze ook te maken. Dus deze week maar eens kijken bij de stoffenkraam op de markt.
    groetjes,Imke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dit moet ik onthouden , het geeft wel een persoonlijk accentje.
    groetjes Roos

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Heb weleens stofknopen gemaakt, maar nog nooit met een borduursel erin.
    Ze zijn prachtig.

    Groet, Gonny

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ja, ooit wel eens vroeger gemaakt maar nooit met een borduurtje, leuk idee,Betsy!Groetjes Linda.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heldere werkbeschrijving, die je nog eens
    illustreert met prima foto's.
    En prachtige knoopjes heb je er mee gemaakt.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Inderdaad heel leuk effect met dat borduurtje op de knoop....
    Bedankt voor je mooie idee!

    Fijne dag, Annemieke

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit is handig.., bedankt voor je beschrijving!
    Het is gewoon veel leuker om originele knoopjes te gebruiken, en het lijkt me nog leuk om te doen ook!

    Groetjes, ELizabeth

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat leuk! Zat juist te bedenken hoe je zoiets kan maken toen ik je link tegenkwam bij Jeanet. Alleen, waar kan je zo'n apparaatje kopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Annet, je kunt de stofknopen op de markt kopen bij de fourniturenkraam en iedere stoffenzaak heeft ze ook. Op de markt zijn ze vaak goedkoper. Daar heb ik ze ook gekocht.
      Van het merk Prym zijn ze ook prima (alleen wat duurder).

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen
  10. Kan je oude stof knopen ook weer los maken van oude stof zodat je ze veranderen kunt in geborduurde knopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hallo Tanja,

      Ik denk dat je ze inderdaad wel uit elkaar kunt halen, maar ik weet niet of ze weer gemakkelijk in elkaar te klikken zijn. Maar het is het proberen waard. Ik ben heel benieuwd of het je gaat lukken,

      lieve groet,
      Betsy

      Verwijderen

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...